piątek, 9 grudnia 2016

Moje ulubione świąteczne jedzenie... [BLOGMAS 2016]

Hej kochani!
Przepraszam, że tak późno, ale dzisiejszy dzień to była jazda na rollercoasterze.
Szkoła, spotkanie ze znajomymi i planowanie prezentów na 18 mojej przyjaciółki.
Ale teraz już jestem i możemy zacząć dziewiąty post naszego blogmasu!
Dzisiaj jest 9 grudzień 2016, czyli do Gwiazdki zostało nam 15 dni! Wszyscy się cieszą!

Motywem przewodnim naszego postu w tym dniu jest: "Moje ulubione świąteczne jedzenie".
W każdym domu na Wigilię może być dużo przeróżnych smakołyków, ale najważniejsze jest dwanaście głównych dań!
Barszcz czerwony
Listę przepisów na dania wigilijne otwiera oczywiście zupa. Zależnie od naszych upodobań może to być barszcz czerwony lub zupa grzybowa. Barszcz czerwony jako danie wigilijne, powinien być przygotowany od podstaw. Barszcz czerwony możemy podać na różne sposoby - jako zupę z uszkami czy bardziej jako dodatek do pasztecików czy pierogów. Ja jestem większym fanem zupy pieczarkowej, dlatego specjalnie dla mnie na Wigilię moja babcia przygotowuje ten rarytas! <3

Karp
Po zupach czas na dania wigilijne z rybą w roli głównej. Choć tradycja nakazuje, by na stole pojawił się karp, coraz więcej osób wybiera inne, mniej kłopotliwe ryby jako dania wigilijne. Karp bowiem, ku naszemu nieszczęściu, ma sporo ości, przez co odbierają chęć jedzenia. Niestety ja sama nie jestem fanką karpia. Jakoś ta ryba za bardzo mi nie podchodzi. :C

Ryba po grecku
By urozmaicić dania wigilijne z rybą, można podać ją z warzywami. Ryba po grecku to sprytny sposób na przemycenie ryby dla tych, którzy niespecjalnie za nią przepadają. Ryba po grecku sprawdza się niesamowicie podawana zarówno na ciepło, jak i na zimno.Ryba po grecku to też dobra propozycja, by nasze dania wigilijne wzbogacić o porcję warzyw i coś lżejszego niż pierogi czy smażona ryba. Uwielbiam rybę po grecku! Mogłabym jeść ją kilogramami, ale musi to być ryba przygotowana przez mojego dziadka!

Śledzie
Śledzie to ta pozycja na liście pomysłów na dania wigilijne, która daje nam ogromne pole do popisu. Można je przygotować na tak wiele sposobów, że aż czasem żałujemy, że potraw na stole powinno być tylko dwanaście. Wigilijne dania ze śledziem mogą być podawane na słodko, słodko-kwaśno lub bardziej wytrawnie. Ja sama nie jestem wielką fanką śledzi, ale mogę je przeboleć na wigilijnym stole.

Kluski z makiem
Kluski z makiem rozpoczynają listę pomysłów na dania wigilijne na słodko. Choć nie są one tak popularne jak makowiec, w wielu domach to tradycyjne danie wigilijne (w tym w moim). Pamiętajcie mak wzbogacony o miód, orzechy, skórki cytrusów i rodzynki, będzie świetnym wypełnieniem makowca, dodatkiem do kutii czy ciasteczek-ślimaczków z makiem.

Makowiec
Jeśli chodzi o dania wigilijne z makiem, nie można zapomnieć o makowcu. Podawany jest on na wiele sposobów, np. na klasycznym cieście drożdżowym, albo na kruchym.  Warto makowiec przygotować z bogatego w jajka i masło ciasta oraz wypełnić domową masą makową pełną bakalii, w końcu wszystkie dania wigilijne to dania na bogato! Uwielbiam smak makowca! Jednakże jest to jedno z tych ciast, które zapychają już po pierwszym gryzie, przez co nie je się ich dużo.

Pierniki 
Piernik to kolejny słodki wypiek, bez którego ciężko wyobrazić sobie Święta. To mocno aromatyczne od korzennych przypraw ciasto, które jest znane w każdym domu, już od małego. Powstało wiele odmian piernika - pierniki na piwie, przekładane powidłami, piernik staropolski - leżakujący czy pierniki z bakaliami. Niezależnie jaki piernik przygotujemy, w Święta zawsze będzie on smakował wybornie. Jednakże najlepszym elementem związanym z robieniem pierników jest same wycinanie i ozdabianie ciastek. Uwielbiam to robić z całą rodziną. Ponad to kocham zapach i smak korzennych przypraw!

A Wy jakie potrawy lubicie najbardziej?
Czekam na Wasze opinie w komentarzach!

4 komentarze:

  1. Narobiłas mi mega smaka... :) kocham to wszystko!!! Juz nie moge sie doczekać az bede szaman :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Barszcz czerwony chyba uwielbia każdy :D Rybę po grecku też bardzo lubię a za resztą z Twojej listy nie przepadam :D Karpia nienawidzę, to samo tyczy się śledzi :D Jak uwielbiam ryby, tak te dwie są dla mnie nie do przełknięcia :D Makowca i pierniki zjem, ale żebym je uwielbiała to nie mogę powiedzieć. A klusków z makiem nigdy nie jadłam (;o), więc tutaj się nie wypowiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasami mamy dużo rzeczy do zrobienia, a zdecydowanie mniej czasu. Uwielbiam ostry barszcz na święta. Kolejną potrawą, którą uwielbiam jest ryba po grecku. U mnie w domu obowiązkowo jest kutia, której nie ma na twojej liście. Ze słodkości bardzo lubię pierniczki oraz makowiec.
    Odwdzięczam się za każdy szczery komentarz i stałą obserwację.
    Pozdrawiam,annnathalie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierniki świąteczne po prostu uwielbiam! ♥ Same pyszności, już nie mogę się doczekać Wigilii! :)

    OdpowiedzUsuń